Velkommen til meg!

Bildet mitt
Bergen, Norway
Takk for at du besøker bloggen min. CosiFanTutta er fritt etter Cosi fan Tutte som er en opera av Mozart. Tittelen betyr noe sånt som "Slik gjør alle kvinner" eller "som kvinner gjør" og da er jo temaet klart og tydelig :o) Jeg skriver om saker og ting som inspirerer og interesserer meg...

onsdag 2. februar 2011

Hespetre eller garntvinde?


Noe skal en gjøre på med én hånd disponibel. Har nettopp fått meg garntvinde eller hespetre (hva kaller du det?) sammen med et nøsteapparat. Det flotte Tulliball, Mirasol og Wollmeise garnet mitt har gått fra hesper til nøster. Kjekt er det også, og lettere å stable i høyden! : )

14 dager igjen med gips, og de gode nyhetene er at håndarbeid er en utmerket måte å trene håndleddet opp igjen!

Må innrømme at jeg har tyvstartet opptreningen litt med et hekleteppe, og det går fin, fint selv med gips : )











Kjøpt på Akeb for 190,-

16 kommentarer:

Ugla sa...

Ja, hvorfor kaller halve norges befolkning dette for hespetre hvis det er feil?
Dette er faktisk et språklig spørsmål som jeg lurere svært på, men som ingen klarer å gi et svar på.

Min oldemor kalte det hespetre og hun drev med spinning, min bestemor fra et helt annet sted i landet kalte det også hespetre.
Selv føler jeg meg bare språkforvirra og bruker ordene om hverandre.

Fint å høre at du snart er ute av gipsen :-)

KatrineH sa...

Takk for hyggelig hilsen i bloggen min.

Og himmel og hav for noen lekre farger på det garnet! Gleder meg til å se hva du skal lage for noe fint utav det.
:-)

Fin i Formen - Margrethe sa...

Så lekre farger på garnet ditt og så fine nøster du har laget:)
GOd bedring med den gipsede armen:)

skb sa...

Så mykje fint garn du har :)
Eg slo opp i ei ordbok for å sjekke garnvinde og hespetre... og det refererer til kvar andre, så det er neimen ikkje lett å bli klok på kva ord ein skal bruke...

Elisabeth sa...

Kjempefine farger i garnet, mulig de kommer enda bedre fram på nøster? Så bra at du får gjort litt håndarbeid i det minste, jeg hadde nok blitt gal mens jeg ventet :)

mono sa...

Herlige garnkaker i lekre farger! =)

Det du har der er jo faktisk en kombinert garnvinde og hespetre, siden du kan bruke den både som garnvinde slik du har avbildet og som hespetre ved å feste den så "paraplyen" ligger.

Uansett hva du velger å kalle den - sammen med en nøstemaskin er den totalt u-unnværlig for oss garngale! *ler*


Masse god bedring ønskes deg! Ha en fin uke! =)

Moan sa...

Sitter og får helt frysninger av alt det lekre garnet!!!

mimouna sa...

Så mye fint garn du har! Veldig greit med både garnvinne og nøsteapparat hvis man kjøper hesper. Det sparer armer og skuldre for mange vondter!

Kjekt at du klarer å hekle litt igjen. Gipset arm er ikke noe gøy.

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Hehe, så artig :) Har ikkje sett hespetre siden barneskulen :)
Masse flott garn! Blir spennende å sjå kva du skal lage :)

Glad at det går fint med armen også. Lykke til med siste vekene :)

Godklem :)

jannelea sa...

Heisan! Nydelig garn du har fått tak i!
Jeg kaller det garnvinde. Og er et hespetre... *smiler*
God bedring!

Torunn sa...

Nydelege fargar!! Eg kallar det hespetre. ;) Og ønskjer meg både hespetre og nøstemaskin, spesielt no når eg har fått meg litt fleire garnsortar som er på hesper, og fleire skal det bli håpar eg. Det er jo så mykje spennande der ute. Kjekt å høyre at du nærmar deg slutten på gipskarrieren. Gler meg til å sjå kva du heklar!

Kjersti sa...

Hei
Kjempefin blogg du har, visste ikke at du var så flink i håndarbeid. gleder meg til å følge bloggen din videre.

rod i hob sa...

Ha ha -så morsom ting då.. Har ikkje anelse om kor mange gonger eg har våre hespatre for mor mi :-)

Men de he resultert i masse masse fint strikk og :-) Hurra!! Håpa at armen din komme seg å at du fint klare å trena den opp igjen :-)

Komadyret sa...

For noen fantastisk nydelige farger på dette garnet, fristet meg volsomt nå......hvor har du kjøp det?

Jeg har alltid trodd det heter hespetre, men tror nok det rette er garnvinde (tror hesplatre som det også bli kalt her, er for å lage hespene??)

Stubbetufsa sa...

Det jeg fant ut da jeg undersøkte fenomenet, er at et hespetre er av tre, ser ut som et tre med to greiner vannrett, til f. eks øst og vest - og to røtter, vannrett i to andre retninger, nord og sør, nederst. Det brukes når man har spunnet garnet og vil lage ei hespe av det. Da nøster du garnet fra trådsnella på rokken over på et hespetre!
Det du har, ser for meg ut som ei garnvinde, hvor du tar ei ferdig hespe, trer den på vinda og lar den snurre mens du vinder hespa til garnnøster!
Jeg har aldri sett ei garnvinde som kan gjøres om til et hespetre, men hvem veit, kanskje det...

Linda sa...

Nydelige farger. Og så ser nøstene så flotte ut når de er nøstet opp med hespetre :) Du lager i tillegg mye fint her..
L

Tusen takk for besøket - velkommen igjen
Blog Widget by LinkWithin