Velkommen til meg!

Bildet mitt
Bergen, Norway
Takk for at du besøker bloggen min. CosiFanTutta er fritt etter Cosi fan Tutte som er en opera av Mozart. Tittelen betyr noe sånt som "Slik gjør alle kvinner" eller "som kvinner gjør" og da er jo temaet klart og tydelig :o) Jeg skriver om saker og ting som inspirerer og interesserer meg...

torsdag 2. oktober 2008

Gode viner til helgen?


....eller neste helg, da de fleste er bestillingsvare....

H V I T E

En Riesling - best til ost eller bare til å kosedrikke, da den er søtlig

Haart Piesporter Goldtröpfchen Erste Lage Spätlese 2006

Beskrivelse : Dufter av epler og lime med innslag av søt melon. Delikat og søt med flott syre og fin balanse. (Dagens Næringsliv)

Har smakt både 2003 og 2006, og likte 2003 hakket bedre. Synd at vin aldri blir lagret her i huset :o)

Pris : 229,-


En Chardonnay - til sjømat, fisk (gjerne med fløtebasert saus) eller kylling

Matrot Bourgogne Chardonnay 2006

Beskrivelse : Fyldig anslag, stofflig, følger duften veldig godt opp, særlig er mineralpreget tydelig men det får følge av mer og mer frukt som lime og epler utover, noe fat kommer til syne mot slutten, samt blomsteraktige toner (Aperitif)

Nydelig!

Pris : 146,-


R Ø D E

En Rhone vin som passer til nesten alt i kjøttverden - gjerne med litt fet saus :o)

Clos de l'hermitage 2004

Beskrivelse : Konsentrert og mørk vin med søtlige toner av bjørnebær og vanilje (Vinmonopolet)

Helt i min gate!

Pris : 169,90


Nok en Cotes du Rhone vin - til kjøtt og veldig aktuelt; LAM

Domaine d'andézon 2006

Beskrivelse : Mørk fiolettrød. Aroma preget av saftige bjørnebær og moreller, hint av urter og mynte (Vinmonopolet)

Veldig god, 100% Syrah

Pris : 139,90


En økologisk Rhone-vin

Crozes Hermitage Silène 2006

Beskrivelse : Duft preget av modne moreller og kirsebær med innslag av rått kjøtt. Elegant bruk av tre og konsentrert kjølig frukt. Delikat syrestruktur. Lang avslutning med preg av tydelige tanniner (Dagens Næringsliv)

Pris : 182,-


En italiensk, brukervennlig, billig vin, stappfull av antioksidanter som passer til pizza, pasta, rødt kjøtt, viltkjøtt og modne oster

Due Palme Salice Salentino 2006

Beskrivelse : Mørk blårød. Sødmefull fruktighet med innslag av mørke bær, tørket frukt og litt fat (Vinmonopolet)

Denne har vært en hverdagsfavoritt gjennom flere årganger. Den er laget på 80 % negroamaro (masse antioksydanter) så den er jo kjernesunn :o)

Pris : 109,-

                                                                                                     (Bilder fra Google)

RIKTIG GOD HELG TIL ALLE OG ENHVER!

8 kommentarer:

Torilpia sa...

Nå fikk jeg lyst på et glass vin .. men må nok vente til i morgen .. tror jeg :o)

Ha en fortsatt fin torsdagskveld - klem fra meg!!

happy in pink sa...

den første der skal jeg prøve...har vært på utkikk etter en god hvit og søt vin:)
takker for tipset...
klem tara

Villblomsten sa...

Takk for titten i bloggen din .-)

Synnøve sa...

Åh, tusen takk for vintips...! Jeg er en av de stakkarene som alltid står helt lost på polet, og så kjøper jeg til slutt bare det jeg alltid kjøper, hihi... Skal skrive ned noen av disse :) Er i rute med gaven, sender deg et pip da, var det termin i går, eller husker jeg feil?? Får håpe hun går litt over da, hehe... ;) God natt! Synnøve:)

Line sa...

Hmm, no freista det med vin...Får sjå i kveld om det ikkje kjem eit glas på bordet!!
Takk for tipsa, det er alltidt kjekt:0)
Ynskjer deg ei flott helg, klem

Anka sa...

Så bra med litt hvitvins tips. Er absolutt mest på rødt. Tror det er fordi i 14'is tiden var mye hvit, søøøt hvit! He he.
Kos deg med vin og ha en suuuuuper helg.

. sa...

Takker for gode vin tips, og har notert meg et par av dem!!! Vant rødvin idag på vin lotteriet på jobben.
:))
Så jeg må nok åpne den iløpet av helgen tenker jeg!!
Se denne fine kommentaren jeg fikk i bloggen min;
Miamor sa...
Takk for bursdagshilsen!!! Flott innlegg..Helt enig!! Mye nytt i livet etter blogging!!!

Kjekt å bli kjent med akkurat DEg, Gamlå!! Flott heading Cosifantutta har laget til deg!!!

Smiiiil

Jeg er så stolt over bildet du har laget det skal du bare vite.
God helg til deg CosiFanTuttas!!
Klem fra Gamlå

charm design sa...

Her var det mye fristende...tusen takk for tipsene,her var det mye å ta med seg..ha en fantastisk fin vin kveld.

Tusen takk for besøket - velkommen igjen
Blog Widget by LinkWithin