Velkommen til meg!

Bildet mitt
Bergen, Norway
Takk for at du besøker bloggen min. CosiFanTutta er fritt etter Cosi fan Tutte som er en opera av Mozart. Tittelen betyr noe sånt som "Slik gjør alle kvinner" eller "som kvinner gjør" og da er jo temaet klart og tydelig :o) Jeg skriver om saker og ting som inspirerer og interesserer meg...

tirsdag 5. august 2008

Ripasso-viner

Kort intro : Nord-italiensk vin. Ripasso kommer av ordet "ripassare" som betyr "passere igjen". Ripasso er en metode benyttet på noen Valpolicella viner (fra Veneto).


Ripasso fremstilles på ulike måter : 1-ung Valpolicella helles over druerester brukt til å fremstille Amarone viner 2) vinen fremstilles av lett tørkede druer 3) fremstilles ved å blande Valpolicella og Amarone 4) Valpolicella tilsettes tørkede druer/moste tørkede druer.

Ripasso gir viner som både i farge, kraft, alkoholprosent og i noen tilfeller pris ligger mellom vanlige Valpolicella viner og Amarone. Stor test av Ripasso på Aperitif 

Favorittene min er :

Zenato valpolicella superiore Ripassa 2006



Druer : 80% CORVINA VERONESE, 15% RONDINELLA, 5% MOLINARA
Produsent : Venato

Pris : 182,50

Mat : Rike retter med rødt kjøtt, også vilt

Beskrivelse : Mørk rød. Sødmefull fruktighet preget av solbær, morell og urter, streif av fat, tobakk og lær. Fin bitterhet i ettersmaken (fra vinmonopolet)

Tommasi Valpolicella Classico Superiore Ripasso 2005

Druer : 70% CORVINA VERONESE, 20% RONDINELLA, 10% MOLINARA

Produsent : Tommasi

Pris : 185,10

Mat : Lyst kjøtt, svinekjøtt, lam og sau, småvilt. Kosevin helt uten mat

Beskrivelse : Intens rød farge, fin utviklet fruktighet med innslag av pepper, krydder og hint av rosin (fra Vinmonopolet)

Anbefalt Riedel-glass til Valpolicella/Ripasso/Amarone

Vinum 416/30

2 kommentarer:

storeflittig sa...

hei du! jeg har vært innom bloggen din en gang før, men så "mistet jeg den" og fant tilfelig tilbake i dag. har du også en engelsk blogg?

CosiFanTutta sa...

Heisan

Jeg har vært veldig lite aktiv på denne bloggen siste månedene, så har nok ikke noe engelsk blogg, nei :o)

Hyggelig at du stikker innom, skal prøve å gjør litt mer av det

Imponert over dine blogger!! Skal legge de på listen min.

Takk for besøket!

Tusen takk for besøket - velkommen igjen
Blog Widget by LinkWithin